Klima blog

Få hjælp til algebekæmpelse

Der er altid mange projekter, der ligger og venter, når man ejer en bolig, og nogle af dem er nemmere at udskyde igen og igen end andre. Men det er til gengæld en rigtig rar følelse, når man endelig får tjekket det af listen, og med mange projekter er det også noget, hvor resultatet fysisk kan ses. Et eksempel på dette er fjernelse af algebelægninger på diverse overflader.

Pænere udseende

Alger er enormt irriterende og på samme tid rigtigt svære at undgå. De sætter sig på tage, facader, fliser, terrasser og mange andre steder og giver et grønligt udseende som de færreste har lyst til at se på. Det er især irriterende, når vejret begynder at blive bedre, og man gerne vil ud og nyde vejret i sine udearealer. Her er det svært at ignorere de grimme overflader, og det kommer let til bare at fungere som en konstant påmindelse om, at du har nogle opgaver, du bør få ordnet.

Heldigvis er det muligt at komme af med de grimme alger, så du ikke skal kigge på dem for altid. Det virker måske som en mindre vigtig opgave og bliver derfor ofte ikke prioriteret så højt, men at passe på tage, fliser og andre overflader er med til at sørge for, at de holder i længere tid, og det er derfor noget, der i høj grad godt kan betale sig at komme i gang med.

En anden grund til, at mange muligvis udskyder fjernelsen af alger, kan være fordi de forbinder det med at være besværligt og hårdt, og at det er svært at få overfladerne til at blive ordentligt pæne igen. Men det er her, et professionelt firma kan komme ind og være en enorm hjælp.

Effektivt og grundigt

Skal de alger bare væk? Et professionelt firma kan garantere dig et flot resultat uden, at du selv skal i gang med det hårde arbejde. Besøg algekvit for at lære mere om de forskellige behandlinger, og find ud af, hvordan du let og hurtigt kan bestille en behandling til dit tag, din facade, din terrasse, eller hvad der nu er tale om.

Fliserne i havegangen, på terrassen, den lille sti rundt i haven eller måske carporten bliver nemt dækket til med alger, snavs, flisepest og meget mere. Det er ikke pænt at se på, og hvis du gerne vil nyde det gode vejr hen over sommeren, bliver du konstant konfronteret med de grimme, grønne overflader. Hvis det er tid til at få gjort noget effektivt ved det, så bestil en gratis prøve på fliserens. På den måde kan du tjekke, om resultatet bliver, som du gerne vil have det, inden du betaler for en fuld behandling.

Det gode ved at anvende et professionelt firma er, at du kan vide dig helt sikker på, at behandlingen af dine fliser, tage eller hvad det nu drejer sig om bliver grundig og effektiv, og at overfladerne derfor kommer til at se langt bedre ud, end hvad du selv havde kunne opnå. Så bliv fri for grimme alger nu ved at bestille en behandling og bliv meget gladere for dit hjems udseende.

Lær din kundekreds at kende med minerva modellen

Som virksomhedsejer eller marketingmedarbejder er der rigtig mange gode redskaber og teknikker, der kan hjælpe dig med at klare dig bedre. En stor del af god markedsføring kommer fra at kende sin målgruppe godt. Hvor bor de? Hvilken aldersgruppe tilhører de? Hvad er deres interesser? Her er der en model, der kan være en stor hjælp, og det er Minerva modellen. Lær mere om denne smarte model her.

Hvad er Minerva modellen?

Der er meget at dykke ned i, når det kommer til at lære Minerva modellen at kende, så her vil vi blot hurtigt forklare, hvad den går ud på. Hvis du synes, modellen lyder som et brugbart og smart værktøj til dit arbejde, anbefaler vi stærkt at læse mere om den og lære om, hvordan du komme i gang med at bruge den i praksis i dit arbejde.

Minerva modellen er blandt de mest anerkendte analyser af livsstil, som der findes i dag. Den er udviklet af analyseinstituttet Nielsen, som er dansk. Modellen er i virkeligheden meget simpel og derfor nem at lære at kende. Den deler den danske befolkning op i fem forskellige segmenter baseret på livsstil. Normalt taler man dog mest om fire af dem, da den femte, som er den Grå, der findes i midten af modellen i nogle versioner, ikke er særlig stort og ikke har klare kendetegn.

De andre fire segmenter har også farver, nemlig Rosa, Violet, Blå og Grøn, og de er bygget op omkring et koordinatsystem, som har en lodret og vandret akse. Den lodrette række fra Moderne, der er øverst og Traditionelle som er nederst. Den vandrette rækker fra Materialistiske, som ligger til venstre, og Idealistiske som ligger til højre. Idéen med modellen er, at folk normalt passer ind mellem disse aktier, og segmenterne udgør derfor en procentdel af befolkningen.

Gør din markedsføring effektiv

Med en større indsigt i dine kunders livsstil og interesser, kan du i høj grad forbedre din markedsføring. Undgå at spilde penge ved at reklamere for din virksomhed på platforme, som dine kunder ikke bruger. Det vil blot lede til, at dine annoncer bliver vist til folk, der alligevel ikke har nogen interesse i at købe dit produkt eller din service.

Sørg for at bruge de ord, dine kunder også bruger og søger på. Ofte er der mange synonymer at bruge på din hjemmeside, men her det vigtigt at finde frem til, hvilke af disse, din målgruppe oftest vil anvende, når de søger efter noget.

En god måde at sørge for, at du hele tiden gør det bedste, du kan, når det kommer til markedsføring, er ved at lave tests. En såkaldt split-test eller A/B test er en effektiv måde, hvorpå du kan prøve to lignende strategier af, med små variationer og se, hvilken en, der tiltrækker flest kunder. Det er dog vigtigt, at de to strategier ikke varierer for meget, da det gør det for svært at bedømme præcis, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Det kunne være små ting, som forskellige brug af ord, formuleringer eller farver.

Bør jeg også skifte til miljøvenlig opvarmning?

Solenergi

I en tid med stadigt skiftende klima, og større miljømæssige forandringer, så er det ekstremt vigtigt at vi alle gør noget for at passe på vores planet. Og som med alt andet, så starter alle store forandringer i det helt små. Der findes nemlig en hel del vi som private kan gøre for at formindske den truende globale opvarmning en smule.

Miljøvenlig opvarmning er nøglen

En af de allervigtigste områder man som privatperson kan gøre en forskel er den måde vi opvarmer vores boliger på. og ved at skifte til en mere miljøvenlig opvarmningsmetode, så kan vi nu virkelig gøre en forskel – og jo flere der er med på vognen, jo bedre. Gudskelov findes der i dag en række grønne varmekilder, der har til formål at erstatte vores gamle oliefyr og elradiatorer. Og det har faktisk aldrig været et bedre tidspunkt at skifte til grøn energi end i disse år. Du vil nemlig ofte kunne få tilskud til at omlægge din boligs opvarmning i en grønnere retning. På trods af dette, så vil det dog aldrig være helt gratis, men der findes dog alligevel en løsning. Lån penge til at finansiere din omlægning. Det kan nemlig betale sig i det lange løb – også hvis du ikke lige skulle have midlerne på stående fod. 

Overvej om du skal omlægge til jordvarme

Når det kommer til de grønnere energiformer, så er der faktisk meget der taler for at vælge jordvarme fremfor andre energikilder. Ved at montere et jordvarmeanlæg i baghaven kan du nemlig udnytte jordens iboende varme til at opvarme din bolig. Den helt store fordel ved jordvarme er nemlig den minimale miljømæssige belastning, når det først er installeret. Dette er selvfølgelig en større udgift, men til gengæld har du nu en rigtig billig opvarmning af dit hus, der oven i købet er rigtig god for miljøet. Dit jordvarmeanlæg vil nemlig kun bruge den lille smule strøm, der skal til for at drive anlægget. Jorden klarer derefter resten.

Gør højtiderne mere bæredygtige; genbrug og overforbrug

I dag er der et højt fokus på klimaet og de negative spor vi som mennesker dagligt sætter på naturen. Klimaet er i krise, og mange mennesker forsøger at rede fremtiden for de yngre generationer inden det er for sent. Genbrug og bæredygtighed er nogle af buzz-ordene, når det kommer til klimakampen, og de kan faktisk også have relevans for vores højtider.

Men hvordan gør du egentlig din fastelavnsfest eller juleaften mere skånsom for miljøet?

Bæredygtig fastelavn; overvej genbrugs-tønder

Når det kommer til spørgsmålet om at leve klimavenligt og bæredygtigt, så har især højtiderne været udsat for megen kritik.

Højtiderne er ofte karakteriseret af overforbrug og unødig spild af materialer og ressourcer. Under højtider, mærkedage og helligdage køber og bruger vi ofte ting, som kun bruges den ene gang, og som ryger i skraldespanden umiddelbart efter. Det er ikke hensigtsmæssigt vil mange sige, og i den forbindelse er vi begyndt at genopfinde måderne hvorpå vi dyrker højtiderne.

Hos Fastelavnstønden.dk arbejder de nemlig med genbrug i forbindelse med de populære fastelavnstønder. I dette projekt handler det nemlig om at gøre op med den unødige brug af træ på at bygge nye tønder hvert år, som blot bruges den ene gang.

Denne virksomhed tilbyder nemlig at man som kunde kan gemme de brugte stave, sende dem retur og derved lade dem indgå i produktionen af næste års tønder. Ofte er mange af stavene helt intakte, og kan uden problemer genbruges. De genbrugte tønder ser mere rustikke og brogede ud, hvilket faktisk gør dem mere unikke og sjove at bruge. Læs mere om projektet her, og lad dig inspirere til en mere bæredygtig fastelavn.

Skær ned på dit overforbrug til jul

Julen er især en tid, hvor vi synes at det er okay at købe både mad og materielle produkter i rigelige mængder. Mange kalder julen for forbrugerens fest, og det kan der være noget om.

Vi køber julegaver, gaver til pakkespillet og mad i overdrevet mængde. Dette er ofte ikke en miljøvenlig måde at leve på, og man bør overveje en mere hensigtsmæssig facon at nyde den ellers hyggelige højtid på.

Især når det kommer til pakkespillet er mange skeptiske. Her køber man ofte meget billige småting, som ofte er ubrugelige, og som tit bliver kasseret lige efter spillet. Derudover er der alt indpakningspapiret, som kun er i brug i få minutter.

Ønsker man at bibeholde traditionen med pakkespil men på en mere bæredygtig måde, så kan man i stedet overveje at spille med genbrugsgaver. Få f.eks. alle deltagerne til at medbringe én ting fra deres eget hjem, som de ikke længere har brug for, men som kan være nyttige for en anden deltager. På den måde undgår man unødige køb, men man kan stadig spille det sjove og nervepirrende julespil.

Et andet område til jul, som man kan diskutere i forbindelse med bæredygtighed er madspild. Maden, kagerne og de lækre drikke er essentielle til julefrokoster og til juleaften. At spise god mad er ingen synd, men at producere eller købe for store mængder, for derefter at smide halvdelen ud, er ikke en plausibel løsning. Begræns i stedet mængden eller gem resterne til en anden dag.

Formidle klimabudskabet på net

Hvis du vil trænge i gennem med et budskab, er det en god ide at kende til nogle strategier, der kan gøre at du bliver set på nettet. Det findes flere måder at gøre det på, men her kan du læse mere om hvordan du kan bruge content marketing, som et led i en succesfuld klimakampanje.

Hvordan kan jeg bruge content marketing?

Content marketing er en del af det man kalder for SEO. SEO står for search engine optimization eller søgemaskineoptimering på dansk. SEO er et værktøj, eller en række forskellige værktøj, der spiller sammen for at gøre din destination eller hjemmeside synlig i en søgemaskines søgeresultater. Når man søger på et søgeord som du gerne vil kunne findes gennem, er en god plassering relevant for at folk skal kunne finde dig og læse dit budskab. Læs om SEO og Søgemaskineoptimering her.

Det er ikke kun Google man kan optimere mod, når man laver SEO. Google er standardsøgemaskine i Safari, og derfor er det mange Mac-brugere der næsten udelukkende bruger google. Der findes dog flere søgemaskiner som det kan betale sig at optimere mod. Dette kan for eksempel være YouTube, Bing (der er nu mange brugere der skifter over til Windows, hvor Bing er standard), Yahoo, Apple app-store eller Amazon. Man skal ikke undervurdere disse andre aktører, selv om det er mange virksomheder der har som mål at ligge som nr 1 i Google, på de søgninger man gerne vil op på.

Det er mange der køber sig til en godt rangering for eksempel i google gennem annoncer og betalte klik. Problemet med denne taktik er, at det bliver sværere og sværere at konkurrere med annoncer, fordi annoncer efterhånden er blevet ekstremt dyre, og der kan være en meget anmassende måde at annoncere sit budskab på. Det er meget bedre, at lave noget indhold som folk gider at læse og engagere sig i.

Formidle dit budskab på en engagerende måde

Uanset om du vil formidle dit klimabudskab gennem en blog eller en hjemmeside. Det er faktisk sådan at bloggen er der hvor begrebet content marketing opstod i udgangspunktet. Ideen omkring content marketing, handler om, at man skaber noget indhold der har en værdi for den der skal læse det. Man laver altså indhold af en vis kvalitet som læseren bliver engageret i og selv vælger at læse. Det skaber en meget mere kvalitetsbevidst form for marketing, i stedet for at fokusere på annoncer og kliks. Man får med andre ikke et forceret budskab, men man vælger selv om det er noget indhold man gerne vil læse videre i, og det er op til den der laver indholdet og formidler det, at skabe godt indhold der har så god kvalitet at man gerne vil engagere sig i inholdet. Læs mere om Content Marketing her

Det er faktisk nemmere at søgeoptimere når indholdet er godt. Dette gælder også for indhold til sociale medier som Facebook og Instagram. Uanset hvad du laver, så er det svært at lave annoncer, uden overhovedet at have noget indhold. Derfor burde indholdet være i fokus og ligge i bunden for al anden marketing.

Climateminds.dk 2019