Hvis du vil trænge i gennem med et budskab, er det en god ide at kende til nogle strategier, der kan gøre at du bliver set på nettet. Det findes flere måder at gøre det på, men her kan du læse mere om hvordan du kan bruge content marketing, som et led i en succesfuld klimakampanje.
Hvordan kan jeg bruge content marketing?
Content marketing er en del af det man kalder for SEO. SEO står for search engine optimization eller søgemaskineoptimering på dansk. SEO er et værktøj, eller en række forskellige værktøj, der spiller sammen for at gøre din destination eller hjemmeside synlig i en søgemaskines søgeresultater. Når man søger på et søgeord som du gerne vil kunne findes gennem, er en god plassering relevant for at folk skal kunne finde dig og læse dit budskab. Læs om SEO og Søgemaskineoptimering her.
Det er ikke kun Google man kan optimere mod, når man laver SEO. Google er standardsøgemaskine i Safari, og derfor er det mange Mac-brugere der næsten udelukkende bruger google. Der findes dog flere søgemaskiner som det kan betale sig at optimere mod. Dette kan for eksempel være YouTube, Bing (der er nu mange brugere der skifter over til Windows, hvor Bing er standard), Yahoo, Apple app-store eller Amazon. Man skal ikke undervurdere disse andre aktører, selv om det er mange virksomheder der har som mål at ligge som nr 1 i Google, på de søgninger man gerne vil op på.
Det er mange der køber sig til en godt rangering for eksempel i google gennem annoncer og betalte klik. Problemet med denne taktik er, at det bliver sværere og sværere at konkurrere med annoncer, fordi annoncer efterhånden er blevet ekstremt dyre, og der kan være en meget anmassende måde at annoncere sit budskab på. Det er meget bedre, at lave noget indhold som folk gider at læse og engagere sig i.
Formidle dit budskab på en engagerende måde
Uanset om du vil formidle dit klimabudskab gennem en blog eller en hjemmeside. Det er faktisk sådan at bloggen er der hvor begrebet content marketing opstod i udgangspunktet. Ideen omkring content marketing, handler om, at man skaber noget indhold der har en værdi for den der skal læse det. Man laver altså indhold af en vis kvalitet som læseren bliver engageret i og selv vælger at læse. Det skaber en meget mere kvalitetsbevidst form for marketing, i stedet for at fokusere på annoncer og kliks. Man får med andre ikke et forceret budskab, men man vælger selv om det er noget indhold man gerne vil læse videre i, og det er op til den der laver indholdet og formidler det, at skabe godt indhold der har så god kvalitet at man gerne vil engagere sig i inholdet. Læs mere om Content Marketing her
Det er faktisk nemmere at søgeoptimere når indholdet er godt. Dette gælder også for indhold til sociale medier som Facebook og Instagram. Uanset hvad du laver, så er det svært at lave annoncer, uden overhovedet at have noget indhold. Derfor burde indholdet være i fokus og ligge i bunden for al anden marketing.